Ness 66 – Anklager SSB-forskere og fremtredende samfunnsøkonomer for møkkete knep

Ness 66 – Anklager SSB-forskere og fremtredende samfunnsøkonomer for møkkete knep

iNyheter

1 месяц назад

14,506 Просмотров

Ссылки и html тэги не поддерживаются


Комментарии:

@christalee3643
@christalee3643 - 09.02.2025 19:07

Vi kan helt sikkert få til mye i Norge....,visst vi tømmer Stortinget & Løvebakken for:
- Elite-politikerene!!
- Karriere-politikerene!!
- Lobbyister!!
- alle som er FAST INVENTAR!!
- og alle FRIMURERE!!

Ответить
@manbitesdog23
@manbitesdog23 - 09.02.2025 19:21

Det er jævlig skremmende tendenser i forhold til sluttresultatet på pengebruken. Samtidig som man føler på ekstrem frustrasjon, så kommer man tilbake til det samme spørsmålet; "hva i helvete kan man gjøre med det som en gjennomsnittlig, norsk borger?"

Ответить
@Redflacket
@Redflacket - 09.02.2025 19:22

Boken til Holte sier ingenting om økonomisk ulikhet, og det er der den feiler mest. Hvor har alle pengene til "landet som ble for rikt" forsvunnet? Norske milliardærer har økt sine formuer voldsomt over de siste 10 årene. Aksjer og eiendom har hatt voldsom avkastning, mens lønninger har stagnert. Dette skyldes ikke lav produktivitet i det norske samfunnet (Norge er blant de mest produktive landene i verden), men at rikdommen i landet har blit skeivt fordelt. Rikdommen har flytt fra vanlige folk til en rik stat og en rik elite.

Ответить
@AgentSmith911
@AgentSmith911 - 09.02.2025 19:32

Vi har ikke lov å stikke oss ut - det har EU bestemt. Så lenge vi har EØS avtale og andre avtaler, så får vi ikke lov å gjøre noe eget, for målet til EU er å styre oss gjennom EØS avtalen og våre politikere sier stadig vekk at "det kan vi ikke gjøre, for vi har forpliktet oss" for eksempel via Parisavtalen. Dermed kan vi ikke satse på godt næringsliv uten subsidier, det må godkjennes gjennom reguleringer og det skattes ihjel om det er lov å satse på. Vi kunne fint hatt et bedre næringsliv men da må man også lette til rette for det for eksempel gjennom billig strøm og god infrastruktur. Og med alle mulige mål som for eksempel nullvekstvisjoner for biltrafikk og et stadig større fokus på klima og ulikheter blir det umulig å få til fordeler for norsk næringsliv.

Ответить
@christalee3643
@christalee3643 - 09.02.2025 19:40

Vi har en stor Transportnæring i Norge og veldig mange nordmenn jobber i den næringen!
Og vi trenger faktisk at den næringen fungerer 100% til enhver tid,for ellers går ikke resten av samfunnet rundt!
Så ta nå for svarten ikke til orde for å ødelegge den næringen enda mere,-bare fordi du selv sitter lengre oppe på stigen og har aksjer som hovedprioritet!

Mon tro om Beck Holte har en oversikt over hvor mange som har mistet jobben og kan komme til å miste jobben når bedrifter har blitt automatisert og kommer til å bli automatisert???

Jeg vil anbefale folk til å ta et dypdykk ned i hvilke firma Beck Holte har jobbet i,jobber i,sammarbeider i & fremtidsplanene/inkludert invisteringene til disse firmaene.....
Hva er det Beck Holte EGENTLIG vil oppnå med det han skriver i boken og nå snakker om på podcaster...??

Husk at WEF ikke har sluttet å eksistere og at de jobber for å innføre "Stakeholders Capitalism"...,altså at Aksjeselskap skal bestemme mere av hvordan samfunnet skal styres..

Ответить
@andreaswinsnes6944
@andreaswinsnes6944 - 09.02.2025 19:50

Jeg stoler ikke på SSB fordi de skjuler på sin hovedside om innvandring at Norge har 1.75 millioner innvandrere, når du tar med alle generasjonene. De lurer etniske nordmenn som nå utgjør 3.8 millioner. Lokal mat, hus og strøm blir dyrere når befolkningen øker med 31.6%, se loven om tilbud og etterspørsel.

Ответить
@christalee3643
@christalee3643 - 09.02.2025 20:02

"Den adferden som kommer av at folk får velge selv"....
Husk at han faktisk sa dette.
For det er dette det dreier seg om. Egentlig.

Ответить
@gonnarnordvik9577
@gonnarnordvik9577 - 09.02.2025 20:16

Jeg er enig med Martin Beck Holte i mye, men å tro at transportsektoren kan automatiseres er like naivt som å satse på batterifabrikker. Penger ut vinduet.

Ответить
@kortejan690
@kortejan690 - 09.02.2025 20:17

Du er langt bedre som podcastvert, enn som gjest, Ness.

Ответить
@VRHowTo
@VRHowTo - 09.02.2025 20:18

Vær så snill og slutt å si "ikke sant" så ofte.

Ответить
@aziggy252
@aziggy252 - 09.02.2025 20:18

Hva skal til for å få Bech Holte installert som finansminister?

Ответить
@christalee3643
@christalee3643 - 09.02.2025 20:18

Beck Holte tar altså til orde for å innføre mere digitale produkter som gir enda mere kontroll over forbrukerene.
Altså befolkningen.

Å ta Norge av EU sin strømbørs Nordpool er mye bedre å gjøre istedenfor!
Fordi dette gir Norge & befolkningen tilbake kontrollen for energimarkedet sitt!

Ответить
@gunhildhaukeland130
@gunhildhaukeland130 - 09.02.2025 20:27

Se på makron ikke heng dere opp i detaljer Norge har en offentlig sektor som er dobbelt så stor som I Finland. Norge har gått inn i samme spor som i Hellas offentligsektor har fått en særstilling de tjener fett, har mye fri og lite ansvar.

Ответить
@stalekaldestad9750
@stalekaldestad9750 - 09.02.2025 21:13

Stå på Martin Bech Holte, dine synspunkter og funn er en fornuftige og en frisk pust som Norge trenger!

Ответить
@tomdahl4983
@tomdahl4983 - 09.02.2025 21:17

Det paradoksale , er at all kritikken mot B.H. gjør at denne utrolige personen får anledning som her, til å belære oss og utdype enda mer enn han gjør i boken.

Ответить
@Mosern1977
@Mosern1977 - 09.02.2025 21:49

Kjøpte boken nå, for disse tankene er veldig like de jeg selv har hatt og gnagd på en god stund.

Ответить
@TorMeloe
@TorMeloe - 09.02.2025 22:25

Har ikke noe å si - sosialdemokratiet kommer å tar deg før eller siden.

Ответить
@DiggingNorway
@DiggingNorway - 09.02.2025 22:33

Gjerdrem slapp å forholde seg til Kinas eksport av deflasjon

Ответить
@eirikpedersen5850
@eirikpedersen5850 - 09.02.2025 22:36

Dette er det mest fornuftige jeg har hørt noen si om norsk økonomi noen gang...deler til folket

Ответить
@chrifur
@chrifur - 09.02.2025 22:43

For en interessant og viktig debatt! Endelig noen som er opptatt av helheten, men basert på realsamfunnet, ikke økonomisk teori i akademia, med null kontakt med virkeligheten utenfor ring 3.

Ответить
@Govinda_005
@Govinda_005 - 09.02.2025 23:28

Martin Bech Holtes påstander om en økonomisk 'gullalder' i perioden 1991-2013 er basert på alvorlige feil i tallgrunnlaget hans. Han bruker data fra Maddison- prosjektet, som viser ekstremt urealistisk vekst sammenlignet med offisielle tall fra SSB. Ifølge Maddison vokste Norges BNP per innbygger til 2,8 ganger 1990-nivået innen 2013, mens SSBs tall viser bare 1,5 ganger vekst. Når Holte kaller perioden et 'mirakel', baserer han seg på tall som er opptil 3 prosentpoeng høyere i årlig vekst enn det som faktisk skjedde. I virkeligheten var veksten langt svakere enn han fremstiller – mye lavere enn tidligere etterkrigsperioder.

Ответить
@pederommundsen5529
@pederommundsen5529 - 09.02.2025 23:57

Norge har vært igjennom den beste økonomiske tiden i vår historie. Og folk sitter igjen med gjeld opp til halsen. Og 30 000 ungdom er trygdet. Og 6-800 000 i arbeidsfør alder er trygdet. Det er bare ett dekkende ord på politikken som har vært ført de siste 50 åra: SKANDALE.

Ответить
@danny58999-z
@danny58999-z - 10.02.2025 00:10

Bravo! Autentisk samtale. Bra gjest. Synes du intervjuet bra. God vert, tok passe plass. Gratulerer 🙌

Ответить
@larsmoan1355
@larsmoan1355 - 10.02.2025 01:54

Kritikken mot denne karen, handler om hans mørke fortid i rådgivningsbransjen.

Ответить
@larsmoan1355
@larsmoan1355 - 10.02.2025 01:57

Denne dusten er det Norge må stole på. Hvis ikke er Norge dust. Er det budskapet, Ness?

Ответить
@Devilaxes
@Devilaxes - 10.02.2025 03:10

Dette må skje eller så er landet helt fortapt... vinner AP valget i 2025 så spørs det ikke om det blir utflyttingsplaner...

Ответить
@MegaTidemann
@MegaTidemann - 10.02.2025 04:34

Hvorfor vil ikke AP og Høyre legge frem betingelsen til batterifabrikken Freyr. Hvorfor hindre innsyn om man ikke har noe å skjule. En annen ting er bistandsbudsjettet på 56 mrd. kun 2% av disse enorme summene kan vise til faktiske resultater. Vi trenger en norsk Elon som kan effektivisere og gå igjennom kostnadene post etter post!

Ответить
@BjørgBlomli
@BjørgBlomli - 10.02.2025 14:00

Strømbruken blir helt fjernt uttrykt av dere to! Jeg som pensjonist er ikke ukritisk til strømbruken. Ei heller mine barn i deres antakelser! Maken til undervurdering av oss norske.

Ответить
@BjørgBlomli
@BjørgBlomli - 10.02.2025 14:05

Når det gjelder samfunnsøkonomi, er dette smart på de fleste områder. Kritikerne har vel ikke funnet noe vesentlig. Sant folkebevegelse vil være smart. Mindre byråkrati. Flere ansatte. Da spares konsulenttjenester. Mange teoretikere mangler logisk forståelse!

Ответить
@kaarejstokke5154
@kaarejstokke5154 - 10.02.2025 14:39

Globalismen er som et byggverk som frem til i de siste årene, ikke har fått de helt store utslagene. Agenda 2030 er like rundt hjørne, og nå skal « kronen» på byggverket implementeres, og ingenting « passer». Strømranet burde vekket folk , men det skjer ingenting. En dag blir pensjonsfondet også avhendet, sann mine ord. For Norge tilhører ikke nordmenn, i globalistens hode.

Ответить
@elias-andrenerland5897
@elias-andrenerland5897 - 10.02.2025 18:38

Det hadde vore interessant å ha ein diskusjon i podcast-studio mellom dei ulike "skulane" for å betre få belyst kvar uenigheten ligg. Podcast med fleire deltakere?

Ответить
@larsmoan1355
@larsmoan1355 - 12.02.2025 00:36

Det som gjør meg enormt glad ved å høre på Martin Bech Holte, er at han sier at fisk, olje og kraftkrevende industri, alt situert på vestlandet, ikke betyr noen ting for norsk velstand. Hilsen Oslo, holdt jeg på å si.

Nei, men vet du hva, Holte. Kunne vi ikke prøve å gi all norsk inntekt på olje, fisk og kraftkrevende til Bergen, i steden for til Oslo? I hvertfall for en periode. For å se hvordan det går.

Min spådom er at om vi endret strømmen av oljepenger i Norge, fra en strøm til Oslo/østlandet til en strøm til Bergen/vestlandet (langreiste vs kortreist) så ville Oslo gå under. Oslo klarer seg ikke uten Stavanger og Bergen sin olje. Det er min mening.

Men at Martin mener noe helt annet, er helt konge! Jeg håper han har rett.

Ответить
@sveinoleaase
@sveinoleaase - 15.02.2025 16:46

Tusen takk! Jeg lærte mye om noe jeg kan lite om ennå.

Ответить
@haraldbjerke
@haraldbjerke - 17.02.2025 13:59

Det virket mest som at SSB var snurt for at deres graf ikke ble benyttet fremfor Madison.

Ответить
@erlinglea4122
@erlinglea4122 - 06.03.2025 03:42

great show watching from texas Im promoting it on norwegian us facebook pages

Ответить